tisdag 19 maj 2015

DUMAS Zero (45cm) (Skevroder på RC-konverterad friflygmodell)

Modellen är här en DUMAS 18" (45cm) A6M Zero. Samma teknik kan användas på de flesta modeller i denna storleksklass. NU ÅTER I LAGER!  Kolla även våra 100-tals liknande modeller här!

Uppdatering 2017-03-19:
Första flygningen utomhus! Modellen passar bäst när den får sträcka ut lite. Pinnar på bra på fullskaft!




Uppdatering 2016-11-29:
Provflugen! Den 25/11-2016 så provflögs modellen på Bosön i Stockholm. Aningen baktung, men det gick vägen! Video på första flygningen finns på vår Facebooksida. Här nedan finns flygning nummer 2. Då med lite extra nosvikt:



Nu med spinner och "skalaantenn"


Med ett extra batteri i nosen blev balansen bra. Därför är nu 2 batterier inkopplade parallellt för att driva modellen. Med 300 mAh blir det säkert bra flygtider! Ena cellen sitter i motorkåpan och den andra på tvären bakom motorspantet. Det är nästan alltid så att man får stoppa fram alla saker så långt det bara går i dessa små skalamodeller för att får TP-läget rätt.

Två st 3,7V 150 mAh celler kopplade parallellt:


Ena cellen lurar under motorkåpan. Den andra bakom motorspantet.
 
 

 






Uppdatering 2016-11-22:

FLYGKLAR!

Färdigklädd och lite dekaler på plats. Inte 100% skalenliga färger, men jag tycker det får duga!

Totalvikt 41,1gram inklusive 150 mAh 45C batteri från E-Flite. Några gram lättare än E-Flites UMX P-51D som syns på några bilder här nedan. Skall bli intressant att prova denna kärra!









Uppdatering 2016-11-17:

Kabinhuvens ram målas med vanlig hobbyfärg. Notera att det sitter en blåaktig skyddsfilm på bägge sidor av huven vid leverans. Denna fungerar perfekt som maskeringsfilm! Skär ut rutorna enligt ritningen och pilla bort filmen på de ställen huven skall målas.



Uppdatering 2016-11-16:

Liten modifiering jämfört med byggsatsen är att stabilisator och fena tillverkas av balsaflak med lätthål. Fenan väger exakt 1,0 gram klädd och klar! Gångjärnen utgörs av klädseln.


Viss planering av klädselarbetet behövs på dessa småmodeller. Svårt att få in linkage etc när modellen är helt klädd.

Anslutningen mot servot tillverkad av en 0,75mm koppartråd. Mjuk och enkel att forma.

Här sett rakt underifrån. Endast höjdroder anslutet så här långt.

Roderhorn och stötstänger från en skrotad UMX-modell.


Uppdatering 2016-10-16:Radiodelen på plats samt en liten hylla för batteriet. Stabilisatorn är klädd och skall strax monteras:








Uppdatering 2016-08-29:
Bygget fortskrider så smått! kroppen klar, och nu är även skevroderlinkaget klart. Blev kanske i klenaste laget, men de aerodynamiska krafterna är rätt mikroskopiska i denna storlek, så det skall nog gå bra!





 Kroppen byggs väldigt snabbt. Uppskattningsvis tog det en dryg timme att komma så långt som bilderna visar nu. Kroppen vägde 5,34 gram. Efter lite slipning och borttagning av material jag uppfattade som "onödigt" är vikten nu 4,41gram. En hygglig besparing. Speciellt som mycket satt i bakkroppen.




 Tips om modifiering till rörliga skevroder:

Vingen byggd i stort sett enligt ritningen:

 
 
Bygg upp rodrets framkant och ändspryglar. Framkantslisten på rodret limmas endast mot spryglarna. Ej balken på vingen! Gör dessa delar lite för stora (höga). Slipas senare till form.



 
Slipa de inlimmade delarna så de passar mot resten av vingen. Var försiktig så inte den redan byggda vingen skadas. Ha en bra slipklots!

 
Såga loss rodret.
 
 
 
Forma framkanten av rodret med en slipklots. Behöver inte vara så skarp vinkel. Behövs endast mycket små roderutslag på sånna här småmodeller!

 
 Skevrodren kommer styras av en kolfiberstav. Limmas på rodrets framkant.

 
To be continued!